Santai dengan Prinsip Hidup: Buat Baik, Jujur, dan Memudahkan”

What principles define how you live?

Hidup ini terlalu singkat untuk dihabiskan dalam kerumitan, bukan?

Setiap hari, saya mencuba mengikuti prinsip hidup sederhana yang telah menjadi pegangan saya iaitu buat baik, jujur, dan memudahkan urusan orang lain.

Buat Baik

Saya percaya, kebaikan adalah kunci untuk menjalani hidup yang memuaskan. Tindakan sederhana seperti memberi senyuman, menyebarkan salam, membantu teman dalam kesulitan, atau menyumbangkan sedikit waktu untuk menyebar ilmu dan penulisan yang baik di media sosial dalam masa yang sama menahan diri dari menulis tentang keburukan orang lain di media sosial adalah cara-cara kecil yang dapat memberi perbezaan besar untuk hidup saya.

Jujur

Ketika kita hidup dengan jujur, kita memberi diri kita sendiri kebebasan untuk tidak terjebak dalam jaringan kebohongan dan tipu daya. Selain itu, orang-orang akan menghargai kejujuran kita. Ini memberi kepercayaan, yang merupakan aspek penting dalam setiap hubungan. Berlaku jujurlah pada diri sendiri dan pada orang lain kerana kesannya akan kembali pada kita sendiri.

Memudahkan

Pesan guru, kita ini nak Allah mudahkan hidup kita. Betapa senangnya hidup bila Allah mudahkan hidup kita. Saya selalu berdoa minta Allah mudahkan hidup saya dan juga orang lain.

Saya juga selalu berusaha untuk memudahkan urusan orang lain. Ini dengan cara memberi solusi sederhana untuk masalah yang rumit, memberikan sokongan saat diperlukan atau juga dengan menjadi sumber positiviti. Kita semua tahu bahwa hidup ini penuh dengan ujian, jadi mari kita berusaha untuk tidak menambahkan beban yang tidak perlu kepada diri kita sendiri atau pun orang lain.

Dengan mengamalkan prinsip hidup ini, saya berharap agar saya dapat menyebarkan ilmu dan kebaikan kepada orang lain selama saya hidup.

Apabila tiba masa saya kembali kepada pencipta, saya berharap amal jariah yang telah saya cipta dengan prinsip ini akan terus mengalir masuk ke gudang pahala saya, memberikan manfaat kepada saya dan orang lain di masa akan datang.

Semoga kita semua dapat berusaha untuk membuat dunia ini menjadi tempat yang lebih baik dengan prinsip-prinsip sederhana ini. Terkadang, kebaikan sederhana adalah kunci untuk hidup yang lebih bermakna.

Leave a comment